تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - ازدواج پیامبر ص و حضرت خدیجه س
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : چهارشنبه 8 آذر 1396
نظرات
سالروز ازدواج پیامبر گرامی خدا صلی الله علیه وآله و حضرت خدیجه سلام الله علیها گرامی باد


یتیم مکه با سرمایه دار ترین دختر جهان ازدواج کرد
 در این مقاله می خوانیم:
سن ازدواج
باکره بودن حضرت خدیجه
ازدواج با همسر پسرخوانده
زنان پیامبر
نکات مهم در ازدواج پیامبر ص و حصرت خدیجه س


مشهور است كه حضرت خدیجه‏ علیها السلام در هنگام ازدواج، چهل ساله بوده است كه بدین ترتیب، پانزده سال از پیامبر خدا بزرگ‏تر بوده است. اما با مراجعه به منابع، در می ‏یابیم كه نظرات دیگری درباره سن او هنگام ازدواج وجود دارد؛ از آن جمله می‌‏توانیم به 25، 28، 30، 35، 44، 45 و 46 اشاره كنیم. در میان مورخان و محدثان پیشین، 28 ساله بودن آن حضرت ‏صلی الله علیه وآله بیشتر مورد پذیرش بود و لی نسبت به قول اول دلیلی هم اقامه نکرده اند.
(الصحیح من سیرة النبی ‏صلی الله علیه وآله، ج 2، ص 115 و 116.) 1 و 2-الصحیح من السیره ج 1 ص 126.
بدین ترتیب تفاوت سنی او با پیامبرصلی الله علیه وآله بیشتر از سه سال نبوده است. از جریان خواستگاری و اظهار علاقه خدیجه به پیامبرصلی الله علیه وآله و گفته‌‏های او درمى‌‏یابیم كه این علاقه، بر محور ارزش‏های پاك انسانی بوده است.

حضرت خدیجه در یكی از اولین مكالمات خود با پیامبرصلی الله علیه وآله علت علاقه خود را چنین بیان می‌‏كند:
«انی رغبت فیك لقرابتك منی و شرفك فی قومك و امانتك عندهم و حسن خلقك و صدق حدیثك»؛ (اسدالغابة، ج 5، ص 434.)؛ «من به تو علاقه‏‌مند شدم، زیرا با من خویشاوندی، در میان قومت شریفی، در نزد قبیله‏‌ات به امانت داری مشهوری، داری اخلاق نیك مى‌‏باشی و راستگو هستی».

خطبه‏‌ی كه ابوطالب در مراسم عقد پیامبرصلی الله علیه وآله با خدیجه ایراد كرد، به خوبی نشانگر دیدگاه او درباره آن حضرت است. او در این خطبه برادرزاده خود را چنین معرفی مى‌‏كند:
«... ثم ان ابن اخی هذا (رسول‏اللّه) ممن لایوزن برجل من قریش اِلاَّ رجّح به ولایقاس به رجل اِلاَّ عَظُم عنه و لا عِدل له فی الخلق....»؛ (بحارالانوار، ج 16، ص 14.) ؛ «برادرزاده‌‏ام (رسول خدا) از همه مردان قریش برتر است و هر كس با او سنجیده شود، در مقایسه كم مى‌‏آورد و او همانندی در میان مردمان ندارد». هنگامی كه عده‌‏ی، سخن خدیجه‌‏علیها السلام را - كه مهریه را در مال خود قرار داده بود به سخره گرفته، با شگفتی گفتند: چگونه زنان مهریه را متعهّد مى‌‏شوند؟ ابوطالب غضبناك شد و گفت: اگر مردی همانند برادرزاده‏‌ام باشد، او را با بیشترین مهر خواستار مى‌‏شوند؛
نوع برخورد خدیجه‌‏علیها السلام با پیامبرصلی الله علیه وآله، نشانگر آن است كه همیشه صفا و صمیمیت و وفا و یگانگی در این خانواده، حكم‏فرما بوده است.

خدیجه‏ علیها السلام در دوران عبادت پیامبرصلی الله علیه وآله در غار حرا، همیشه مراقب آن حضرت‌‏ صلی الله علیه وآله بود و بارها بری او غذا مى‌‏فرستاد. (الاصابة، ج 8، ص 99)، «خرجت تلتمس رسول الله‏ صلی الله علیه وآله باعلی مكة و معها غذاوه».
او همیشه آماده بود كه حتی كوچك‏ترین تمایلات آن حضرت‌ ‏صلی الله علیه وآله را - كه به زبان هم نمى‌‏آورد به انجام رساند؛ چنان كه وقتی دید آن حضرت ‏صلی الله علیه وآله به زید بن حارثه - كه در آن هنگام به عنوان برده نزد خدیجه به سر مى‌‏برد علاقه دارد، او را به حضرت رسول‌ ‏صلی الله علیه وآله بخشید (همان، ج 8، ص 102). بالاخره چنان آرامشی در فضای خانه برقرار كرده بود كه برخی از مورخان، با عنوان «كان یسكن الیها». (در نزد خدیجه آرامش مى‌‏یافت) یاد كرده‌‏اند.
برخى عقیده دارند خدیجه سلام الله علیها در هنگام ازدواج بارسول خدا (ص) باکره بوده و قبلا شوهرى نکرده بود،و در این‏باره به حدیثى که ابن شهر آشوب در مناقب روایت کرده تمسک‏ جسته‏ اند که مى‏گوید:
«...و روى احمد البلاذرى و ابو القاسم الکوفى فی‏کتابیهما و المرتضى فى الشافی،و ابو جعفر فى التلخیص:
ان النبى-صلى الله علیه و آله-تزوج بها و کانت‏عذراء...».
«یؤکد ذلک ما ذکر فی کتابى الانوار و البدع:ان رقیه‏و زینب کانتا ابنتى هاله اخت‏خدیجه‏». (بحار الانوار ج 16 ص 10 و ص 12).
یعنى-احمد بلاذرى و ابو القاسم کوفى در کتابهاى خود وسید مرتضى در کتاب شافى و شیخ ابو جعفر طوسى در کتاب‏تلخیص روایت کرده‏اند که هنگامى که رسول خدا(ص)با36 خدیجه ازدواج کرد آن بانوى محترمه باکره بود


زنان پیامبر
1.  سوده دختر ذمعه در سال یازدهم بعثت
2.  عایشه دختر ابوبکر
3.  ام سلمه (هند دختر امیه مخزومی) دختر عاتکه عمّه پیامبر(ص) در سال چهارم هجری بعد از شهادت همسرش در جنگ احد وقتی که عدّه ام سلمه (چهار ماه و ده روز) تمام شد،ازدواج کرد
4.  حفصه دختر عمربن خطاب بود، ( سال سوم یا چهارم هجرت)شوهرش جانباز احد بود و بعد به شهادت رسیده بود. بعد از اتمام عده ازدواج کرد.
5.  ام حبیبه (رمله) دختر ابوسفیان و خواهر معاویه (در ماجرای صلح حُدیبیّه در سال ششم هجرت که ابوسفیان برای تمدید صلح، به مدینه به خانه پیامبر(ص) آمد، خواست بر روی تشک پیامبر(ص) بنشیند، ام حبیبه از او جلوگیری کرد، و گفت: «تو مشرک و نجس هستی و نمی توانی در این مسند بنشینی، زیرا این مسند جایگاه پاک ترین افراد است»
6.  جُویْریه دختر حارث بن ابی ضرار رییس قبیله بنی مصطلق در سال ششم هجرت
7.  ماریه قبطیه (به عنوان ملک یمین و کنیز) بود، در سال هفتم هجرت ازدواج کرد و از کنیزی به همسری رسول خدا ارتقاء یافت
و در سال هشتم هجری از او صاحب فرزند پسر به نام ابراهیم شد که ابراهیم در سال هشتم هجری از دنیا رفت
8.  میمونه دختر حارث بن حزن هلالی، خواهر ام الفضل همسر عباس عموی پیامبر(ص)
9.  ام شریک آخرین بانویی بود که در سال هفتم هجرت در حالی که آن حضرت حدود 59 سال داشت، همسر پیامبر(ص) گردید.
است، این بانو که در صفاء می زیست، بعد از شوهرش ابوعکر مسلمان شد، ابوعکر به مدینه هجرت کرد، ولی از دنیا رفت، او که تنها مانده بود، و مشرکان فهمیده بودند که ام شریک نیز مسلمان شده، بسیار او را مورد آزار و شکنجه قرار دادند که داستان طولانی است، سرانجام خود را که بیوه ای بی سرپرست بود، و نیاز شدید به پناهگاه داشت، به مدینه رسانید، و خدمت پیامبر(ص) رسید و عرض کرد: «من مدتی است که شوهر ندارم، اینک به محضرت آمده ام تا خود را به تو ببخشم.»
پیامبر(ص) فرمود: «فعلاً صبر کن تا از طرف خداوند دستوری برسد» طولی نکشید که آیه 50 سوره احزاب نازل شد، که بخشی از آن چنین است: «و امْرأةً مؤمنةً انْ وهبتْ نفسها للنّبیّ انْ اراد النّبیُّ انْ یستنْکحها خالصةً من دون المؤمنین ؛ هرگاه زن با ایمانی خود را به پیامبر(ص) ببخشد (و مهری برای خود قائل نشود) چنانچه پیامبر(ص) بخواهد، می تواند با او ازدواج کند، اما چنین ازدواجی تنها برای تو (ای پیامبر) مجاز است، نه سایر مؤمنان.»
در پایان آیه می فرماید: «لکیْلا یکون علیک حرج ؛ این برای آن است که (در راه رسالت) مشکلی برای تو (ای پیامبر) نبوده باشد. و بتوانی مسؤولیت های خود را ادا کنی.» «و دستت برای تأمین نیاز نیازمندان، و جواب شادآفرین به آنها باز باشد، و در این جهت محدودیتی نداشته باشی. البته این موضوع از مختصات پیامبر(ص) است.»
10.  ازدواج با زینب دختر جحش، دختر عمه پیامبر(ص) است، که در قرآن به آن اشاره شده است،
پیامبر(ص) زیدبن حازثه غلام آزاد شده خود را برای ازدواج با او پیشنهاد کرد. زینب نخست تمایل به ازدواج با زید را نداشت، ولی پس از نزول آیه 36 احزاب که بیانگر اطاعت از پیامبر(ص) است، زینب پیشنهاد پیامبر (ص) را پذیرفت، پیامبر(ص) او را به عقد ازدواج زیدبن حارثه درآورد. ولی طولی نکشید که زینب که از خاندان قریش بود، با زید که سابقه بردگی داشت، نتوانست زندگی کند، و ناسازگاری بین آنها آشکار گردید. و زید خواهان طلاق او شد، چنان که آیه شریفه «فلمّا قضی زیدٌ منها وطراً؛ هنگامی که زید به طور کامل از زینب، کامیاب و سیر شد و بی نیاز گردید.» به این مطلب دلالت دارد. سرانجام زید، زینب را طلاق داد. پس از آن که عده او گذشت، پیامبر(ص) با او ازدواج کرد. قرآن فلسفه ازدواج پیامبر (ص) با زینب را چنین بیان می کند: «زوّجنا کها لکیلا یکون علی المؤمنین حرج فی ازواج ادعیائهم...؛ او را به همسری تو در آوردیم تا مشکل برای مؤمنان در ازدواج با همسران پسر خوانده هایشان هنگامی که طلاق گیرند نباشد.»
آیه 4 و 5 سوره احزاب نازل گردید، که ترجمه اش این است: «خداوند فرزند خوانده های شما را فرزند حقیقی شما قرار نداده است، این سخن شما است که به دهان خود می گویید (سخنی بی پایه و باطل) اما خداوند حق را می گوید و به سوی حق هدایت می کند، آنها را به نام پدرانشان بخوانید، که این کار نزد خدا عادلانه تر است...»

جمع بندی مطلب
1.  حداکثر سن ازدواج پیامبر (ص) در 25 سالگی است و نوعا اهل البیت علیهم السلام سن ازدواج آنها 15 و 19 و 20  و 25سال بوده است. و میانگین سن ازدواج در سیره معصومین 20 سال دیده می شود. و از این بیشتر برای شروع زندگی مناسب نیست.
2.  اولین ازدواج پیامبر با دختری باکره که از خودش بزرگتر بود اتفاق افتاد
3.  در سنین بالای خود، با دختری نوجوان هم ازدواج کرد
4.  با هر فلسفه ای غیر از امور جنسی با زنان متعددی ازدواج کرد.
5.  بیوه زنان سن بالا را نیز به ازدواج خود در می آورد
6.  در تمام ازدواج های آن حضرت جنبه ترحّم و حفظ کرامت و شخصیت زنان رعایت شده است.
7.  پیامبر با همسران شهدا ازدواج می کرد و مایه آرامش آنها بود و از آنها و یتیمانشان سرپرستی می کرد.
8.  ازدواج پیامبر با زنهای مختلف برکات زیادی برای توسعه اسلام بصورت ، قبیله ای، منطقه ای و جهانی داشت
9.  ازدواجهای پیامبر در کمال سادگی و به دور از هرگونه تشریفات انجام می شد.
10.  گاهی همسر اول زمینه ازدواج پیامبر را با زن دیگر فراهم می ساخت
10ـ بعضی از ازدواج ها، برای کاستن عداوت، و طرح دوستی با اقوام، یا گسترش اسلام و جذب دشمنان بود، چنانکه در ازدواج با جویریه از طایفه بنی مصطلق رخ داد، با توجه به این که در آن عصر، ازدواج ها بسیار ساده و خودمانی، و دور از هرگونه تشریفات و دست اندازها انجام می شد، و تعدد زن برای افراد یک امر عادی بود، به طوری که گاهی همسر اول به خواستگاری همسر دوم می رفت
11- برخی فکر می کنند در زمان همسر اول نمیتوان زن دیگری گرفت چون «تا زمانی که خدیجه زنده بود پیامبر زن دیگر نگرفت» و گاهی این نکته را به گونه ای بیان می کنند که محکم بگویند نباید ازدواجی دیگر کرد. در صورتی که برای ازدواج مجدد نکردن پیامبر دلیل خاص وجود دارد همانطور که برای تعدد زوجات پیامبر بیش از 4 زن هم دلیل خاص وجود دارد و الا نه پیامبر ص مخالف قرآن بود نه حضرت خدیجه س.

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
نهال پنجشنبه 9 آذر 1396 ساعت 17 و 52 دقیقه و 15 ثانیه
خانم های عزیز با این آخوندا باید به زبون خودشون حرف زد می گن قبا از ازدواج نمی شه شرط کرد که مرد ازدواج مجدد کنه و ازیه طرف هم میگن مهریه رو سبک بگیرید و تازه خیلی لطف کردن شرط مسخره اگه مرد یه زن دیگه گرفت زن میتون طلاق بگیر ه رو گذاشتن دیگه مردک های هوسباز حسابی خوشبحالشون بشه اما من بعد از کلی تحقیق این رو پیدا کردم مطمئنم خیلی آقایون مشکلی با این نداشته باشن شما می تونید مهریه رو سنگین نگیرید مثلا زیر 200 سکه ولی عوضش شرط بگذارید که اگر آقا برای خودش همسری یا معشوقه ای مثل کنیز یا صیغه غیرازشما اختیار کرد مبلغ 10 میلیارد تومن عندالمطالبه نقدا بهتون بدهد این شرط نه تنها مشکلی از نظر شرع ندارد بلکه بقول خود آقایون علما نافذ هست و الوعده وفا است لطفا به عنوان یک زن به همه دختران دم بخت اطلاع رسانی کنید.
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
اونوقت کسی با شما ازدواج نمیکند مگر مردی که شما مدیریتش کنید که دیگه اونم مرد نیست. بلکه شما مرد هستید و او زن شماست
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا